صفحه اول ثبت نام جستجو اعضاي سايت از ديگر سايت ها بانك اطلاعات معلم ها تماس با ما
سوالات امتحان نهایی عربی 3 ، سوالات امتحان نهایی حسابان سوم ریاضی ، سوالات امتحان نهایی جبر و احتمال ، سوالات امتحان نهایی جبر و احتمال ، سوالات امتحان نهایی فیزیک 3 ، سوالات امتحان نهایی هندسه 2 ، سوالات امتحان نهایی انگلیسی 3 ، سوالات امتحان نهایی دین و زندگی 3 ، سوالات امتحان نهایی شیمی 3 ، سوالات امتحان نهایی زیست شناسی 2 ، سوالات امتحان نهایی زبان فارسی 3 سوم دبیرستان ، سوالات امتحان نهایی ادبیات فارسی 3، سوالات امتحان نهایی ریاضی 3 سوم تجربی ، سوالات امتحان نهایی زمین شناسی ، سوالات امتحان نهایی تاریخ ایران و جهان سوم انسانی ، سوالات امتحان نهایی جغرافی 2 سوم انسانی ، سوالات امتحان نهایی جامعه شناسی 2 سوم انسانی ، سوالات امتحان نهایی آرایه های ادبی ، سوالات امتحان نهایی فلسفه و منطق ، سوالات امتحان نهایی سوم راهنمایی : قرآن ، املا و انشا ، دینی ، علوم سوم راهنمایی ، جغرافیا ، آمادگی دفاعی ، اجتماعی ، تاریخ ، حرفه و فن ، عربی ، انگلیسی و ریاضی کلاس سوم راهنمایی // نمونه سوال امتحانی کلاس اول دبیرستان : ریاضی 1 ، دین و زندگی 1 , انگلیسی 1 ، شیمی 1 ، اجتماعی 1 ، زبان فارسی 1 ، علوم زیستی و بهداشت ، فیزیک 1 ، عربی 1 ، ادبیات فارسی 1 // سوالات امتحانی کلاس دوم دبیرستان رشته ریاضی و تجربی : ریاضی 2 ، شیمی 2 ، فیزیک 2 ، هندسه 1 ، عربی 2 ، آمادگی دفاعی ؛ زیست شناسی 1 // سوالات امتحانی پیش دانشگاهی رشته ریاضی تجربی انسانی :ریاضیات گسسته ، هندسه تحلیلی و جبر خطی ، حساب و دیفرانسیل و انتگرال ، شیمی پیش دانشگاهی ، فیزیک پیش دانشگاهی ، معارف اسلامی ، زیست شناسی پیش دانشگاهی تجربی ، علوم زمین ، ریاضیات عمومی پیش دانشگاهی زبان فارسی و ادبیات فارسی پیش دانشگاهی
  ورود به سايت
نام كاربري
رمز ورود
       
عضويت ويژه
عضويت عادي
رمز عبور را فراموش كرده ام
  جدید ترین اخبار بورس و بیمه
  اخبار علمی
صفحه اول -- مقالات علمی -- ریاضیات
چاپ اين صفحه   افزودن به علاقه مندي ها   لينك rss   ارسال مطلب
مشکلات بر سر راه یادگیری ریاضی

بسم الله  الــرّحـــمن الـــرّحیـــم

 

عنـوان مقالـه :

مشكلات بر سـر راه یاد گیــری ریاضـی

 

      نویسنده :      عبد الـــرسول صــابـری            

 

   مدرســه : راهنمایــی غیــر انتـفاعـی هــدایــت داراب

 

                                          تلفن : 6222218

 

فروردین 1389                                                                                                                       ارائه به کنفرانس ریاضی داراب

 

  

بنام خدا

             اگر امروز در این دریای بیکرانِ اینترنتی  به خودم اجازه می دهم در زمینه مشكلات بر سر راه یاد گیری ریاضی  مقاله ای بنویسم ، فقط و فقط به پشتوانه ى بیش از چهار هزارو هشتصد ساعت تدریس مداوم درس ریاضیات راهنمایی  در مدت 33 سال خدمت است كه به لطف الله بدون هیچ وقفه ای انجام داده ام .كه صد البته نمی دانم نهایتا به چه چیزی متّهم خواهم شد ؟ ولی بر حسب وظیفه آنچه در این مدت تجربه كرده ام جهت اظهار نظر همكاران گرامی در معرض قضاوت این عزیزان قرار می دهم :

1-  اولین و بزرگترین اشكال به كتابهای درسی وارد است ( از اول دبستان تا سوم راهنمایی که اینجانب مستقیما با آن در تماس هستم . راجع به کتب دبیرستانی فاقد صلاحیت و اظهار نظرم ) . متاسّفانه از نظر مسئولین محترم ، محتوای كتابهای درسی به نوعی برای آموزگاران و دبیران گرامی ، وحی منزل تلقی شده كه هیچ دبیری به خود اجازه نمیدهد خلّاقیت خود را در ارائه ی روشهای كارا تر، بكار برد . هرچند تجربه ثابت كرده است كه        پا فشاری روی كتابهای درسی و محتوای آنها بی مورد است ، زیرا در طول سالهای گذشته بارها تغییراتی روی آنها انجام شده ولی   تقریبا هیچگونه پیشرفتی در امر رفع مشكلات بر سر راه یادگیری ریاضی انجام نشده است و تا امروز در ، همگانی كردن ریاضیِ كاربردی حد اقل تا سطح سوم راهنمایی ناموفق بوده ایم .

از طرفی عدم اعتماد مسئولین آموزش و پرورش به استفاده از خلاقیت های دبیران در امر تدریس ، و پافشاری آنها روی روش های موجود در کتابها نیز به حق است . زیرا با وجود حقوق ناچیزی که معلمینِ کشور ما در قبال امر آموزش دریافت می کنند مجبورند برای تأمین امرار معاش به سراغ شغل دوم و سوم بروند و درنتیجه وقتی برای ایجاد خلاقیت ندارند .

اگر معلمین ما از نظر مالی تأمین بودند خیلی بهتر از معلمین کشورهای پیشرفته ای مثل کانادا که از حقوق ماهیانه ی 3 تا 5  هزار دلار برخوردارند می توانستند با داشتن سر فصلِ مطالب ،  خلاقیت خود را در ارائه ی روش های تدریس نشان دهند .

اما باهمین وضع موجود باید مشکلاتِ بر سرِ راه یادگیری ریاضی را  حل کنیم  .

مشكل بزرگ ریاضی در مدارس ابتدایی و راهنمایی و حتی در دبیرستانهایِ ما  ، مشكل انجام محاسبات است كه اگر می توانستیم بر این مشكل غلبه كنیم ، تقریبا 90درصد هدف تحصیل در سطح ابتدایی و راهنمایی به انجام رسیده بود

     بارها شاهد بوده ام و به چشم دیده ام دانش آموزانی  كه با معدل بالای 19 ، كلاس سوم راهنمایی را پشت سر گذاشته اند ، در دبیرستان برای انجام ساده ترین محاسبات دچار اشكال شده اند ، نتیجه اینكه در حل مسئله ی فیزیك فرمول نویسی می كنند ، عدد گذاری را انجام می دهنـد ولی در بدست آوردن جواب عاجزند .حتی معدل های 20 کلاس پنجم که به راهنمایی می آیند در انجام ساده ترین محاسبات ریاضی و حتی جدول ضرب مشکل اساسی دارند .

اگر مسئولین محترم وزارت آموزش و پرورش به دبیرانی كه گچ تخته سر تا پای وجود آنها را فرا گرفته ، بها می دادند و در نوشتن و تنظیم كتابهای درسی ابتدایی و راهنمایی ، در كنار اساتید مجرّب و دكترهایی كه اسامی آنها در ابتدای هر كتاب نوشته شده ، از تجارب و اندوخته های ارزشمند  این دبیران محترم ،كه مستقیما در بطن ماجرا قرار دارند ، استفاده می كرد ، شاید امروز ما اینقدر دچار مشكلات نبودیم .

یك نگاه كوتاه و مختصر به كتاب ریاضی اول راهنمایی مشخص می كند كه دانش آموز بی گناهِ 11 ساله برای یاد گرفتن ضرب یا تقسیم دوتا كسر بر هم چقدر باید از این شاخه به آن شاخه بپرانیم تا برسیم به اصلِ كار ، تازه در این جاست كه دیگر چیزی از اعتماد او برای یاد گرفتن باقی نمانده است . یا در بخش اعداد صحیح و مخصوصا در جمع و تفریق اعدادِ صحیح چنان آموزشی در كتاب آمده كه معلم باید ساده ترین مطلب را به بدترین وجهی به خوردِ دانش آموز بدهد  و به سختی نتیجه بگیرد . و یا در تدریس معادله در کتاب دوم .

      نوع تمرینهای موجود در كتابهای درسی بسیار بد و كسل كننده و وقت گیر و خسته كننده است .

تنوّع مطالب در دبستان و راهنمایی و مرور سطحی برهر مطلب زمینه ای را فراهم كرده است كه دانش آموز نه در دبستان ، آنچه را كه باید بیاموزد       می آموزد و نه در راهنمایی ، نتیجه اینكه نهایتاً دانش آموزی به دبیرستان             می فرستیم كه در حلّ یك تناسب ساده برای حل یك مسئله ی فیزیك عاجز است .

پس از تدریس معادله و مقدار عددی در كلاسهای دوم و سوم راهنمایی از دانش آموزانم خواستم اشكالاتشان را بپرسند ،  در جریان این پرسش متوجه شدم صد در صد اشكالات ربطی به معادله و مقدار عددی ندارد بلكه هر كس سئوال         می كند می گوید : اجازه اگر كسری باشد چه می كنیم ؟ .... اگر اعشاری باشد چه می كنیم ؟ ...  یك مثال برای كسری بزنید ... یك مثال برای اعشاری بزنید ... .

در این مقوله نمی گنجد كه كلیه ی مشكلات و راههای برطرف كردن آنها بیان شود ولی بطور اختصار می توان نوشت :

الف در آموزش جمع و تفریق و ضرب و تقسیم در كتابهای ریاضیات ابتدایی توجه بیشتری شود و حتی سعی شود از تنوع مطالب پرهیز كرده به این اصل توجه شود كه دانش آموزی كه 5 سال ابتدایی را تمام می كند   حد اقلِ سرعت لازم را برای انجام این محاسبات داشته باشد . من دانش آموزان زیادی را دیده ام كه با معدل بین 19 تا 20 به كلاس اول راهنمایی آمده ند ولی در مقابل این سئوال كه مثلا در 43 چند تا 8  است با مشكل روبرو بوده است .

ب نوع تمرینهای موجود در كتابهای راهنمایی احتیاج به تجدید نظر دارد ، در تمرین باید هم به تكرار و هم به تنوع توجه كرد .

2 عامل دوم در عدم یاد گیری ریاضیات ، ما دبیران هستیم ، زیرا در دانشسراها و دانشگاهها ، مطالبی را خوانده ایم كه هیچ كارآیی در تدریس كتابهای ابتدایی و راهنمایی ندارد و تنها ، تجربه ی كاری است كه به داد معلم می رسد نه سواد او . سطح مطالبی كه یك فوق دیپلم ریاضی در دانشسراخوانده است تقریباً هیچ ارتباطی با كتابهایی كه تدریس می كند ندارد .

 برای معلمین محترم ابتدایی كه عموماً نه از روی علاقه كه از بد حادثه اینجا به پناه آمده اند وضع خیلی بد تر است .

چه خوب بود اگر وزارت محترم آموزش و پرورش  در كنار آزمونهای مختلفی كه در زمینه های پرورشی همه ساله برگزار می كند اقدام به برگزاری آزمونهای اجباری و اختصاصی برای دبیران و آموزگاران محترم در دروس اختصاصی مثل ریاضی هم  می كرد .  به شرح زیر :

الف - آزمونهایی از روشهای تدریس و محتوای كتابهای ریاضی پنج ساله ی ابتدایی برای كلیه دبیران ریاضی راهنمایی  به خاطر اینكه دبیران راهنمای بدانند كودكی كه اكنون در اختیار آنهاست چه خوانده است و نسبت به آنچه كه خوانده چه میزان آگاهی دارد؟  

ب آزمونهایی از كتابهای ریاضی اول راهنمایی برای كلیه آموزگاران ابتدایی بخاطر اینكه بدانند دانش آموزی كه اكنون در اختیار آنها ست  در آینده ای نزدیك چه مطلبی می خواهد بخواند و پیش نیاز برای یاد گیری را در او تقویت كند

ج آزمونهایی از روشهای تدریس و محتوای دروس دوره سه ساله ی راهنمایی برای كلیه ی دبیران دبیرستانها تا حضرات دبیران محترمِ دبیرستانها از آگاهی و نوع آموزش آنها اطلاع كسب كنند زیرا كوچكترین تغییر در سبك نگارش و بیان  می تواند عاملی برای خراب شدن ذهـن دانش آموز باشد .

د و سر انجام آزمونهایی از كتاب ریاضی اول دبیرستان برای كلیه دبیران محترم راهنمایی به خاط آگاهی یافتن دبیران محترم نسبت به آنچه كه دانش آموزِ او    می خواهد در آینده ای نه چندان دور بداند .

آزمونهای اجباری فوق می تواند تحول و دگر گونی عجیبی را در امر آموزش ایجاد كند زیرا در این صورت معلم  می داند :

الف ) كجا درس می دهد ؟

ب ) به  چه کسی درس می دهد ؟

ج ) چه مطلبی را می خواهد بگوید ؟

د ) چه مطلبی را باید بگوید ؟

این آزمونهاكه منحصراً باید از محتوای كتابهای درسی باشد به مادبیران این امكان را می دهدكه بدانیم  دانش آموزان ما :

الف - چه چیزهایی را می دانند ؟

ب چه چیز هایی را نمی دانند ؟

ج چه چیزهایی را می خواهند بدانند ؟

د -  چه چیزهایی آنان را به شوق نمی آورد ؟

هـ چه چیزهایی را باید بدانند ؟

و - از چه چیزهایی می توان صرف نظر كرد ؟

بطور قطع توجه به  10 فرمان  <<  جورج پولیا >>  كه بقول خودش 80 سال از عمر 98 ساله خود را در زمینه روانشناسی آموزشی ریاضی سپری كرده است می تواند برای معلمین محترم بسیار مو’ثّر باشد .

       1- به موضوع درس خود ، علاقه مند باشید

2- بر  ماده درسی خود ، مسلّط باشید . زیرا صادقانه ترین علاقه مندی ها و پر بار ترین حیله های تدریس نمی تواند به شما كمك كند تا چیزی را كه خودتان نمی دانید و یا بَد می دانید به دیگران یاد بدهید .

3-  بدانید  ، از چه راهی می توانید آنچه را در نظر دارید ، یاد بدهید ( بهترین روش یاد دادن را خودتان پیدا كنید .)

4- به چهره ی دانش آموزان خود نگاه كنید تا متوجه انتظارهای آنها بشوید . دشواریهای آنها را كشف كنید ، توانایی این را داشته باشید كه بتوانید خودتان را به جای آنها بگذارید .

5- به آگاهیهای خشك و عریان قناعت نكنید . بكوشید مهارت را كه لازمه ی عقل و اندیشه است ، و عادت به كار منظم را در دانش آموزان تقویت كنید و تكامل بخشید

6-  بكوشید تا حدس زدن و پیش بینی كردن را ، به آنان بیاموزید 0 ( خصوصاً در محاسبات .علی الخصوص در تقسیم ) 

7- سعی كنید اثبات كردن را به دانش آموزان یاد دهید

8- در حل مسئله ای كه طرح شده است چیزی را جستجو كنید كه برای حل مسئله های دیگر مفید است ، از موقعیتی كه مسئله مشخص دارد روش كلّی را كشف كنید .

9-  راز خود را بلا فاصله فاش نكنید ، اجازه بدهید دانش آموزان تا آنجا كه        می توانند ، تلاش خود را برای حل یا حدس ِ راهِ حل ، بكار برند زیرا در غیر اینصورت جمله معروفِ << وُلْتِر>> مصداق پیدا می كند كه می گوید  :

    << اگر می خواهید همه را كسِل كنید ، همه چیز را تا آخر بگویید . >>

10-           با اشاره های خود ، دانش آموزان را راهنمایی كنید ولی عقیده ی خود را به زور به آنها تحمیل نكنید .

                چهار قانونِ اول فوق را می توان اساس هنر معلمی دانست .

دانش آموزی محاسبه ی طولانی خود را به من نشان می دهد با نگاهی كه به سطر آخر آن می اندازم ، متوجه نادرست بودن محاسبه می شوم ، با وجود این عجله ای در مطّلع كردن دانش آموز از این امر نمی كنم ، ترجیح می دهم تمامی محاسبه را گام به گام مرور كنم و سطر به سطر آن را بخوانم و آرام به او بگویم :

آغاز كار خوب است ، نخستین نتیجه گیری شما درست است ، دنباله ی آن هم همینطور ، خوب پیش رفته ای ، سطر بعد هم اشتباهی نداری ، خوب در باره ی این سطر چه فكر می كنی ؟

اگر بلافاصله می گفتم این غلط است به احتمال زیاد ، دانش آموز ، از من می رنجید و همه ی تلاشهای بعدی به هدر می رود .

معلّمی دانش نیست ، هنــر است . این عقیده ، از طرف  افراد مختلف ، آنقدر گفته شده است كه تكرار آن بی مورد است   . با وجود این اگر از كلی بافی های پیش پا افتاده صرف نظر كنیم و به مورد های جزئی و مشخص بپر دازیم ، این جمله ی كوتاه و ظاهراً پیش پا افتاده می تواند بصورتی شایسته ، ما را در برخورد با بعضی دشواریهای حرفه ی خود ، یاری دهد .

روشن است كه معلمی ، وجه اشتراك زیادی با هنر تئاتر دارد . فرض می كنیم كه شما باید اثباتی را به كلاس خود ارائه دهید كه خیلی خوب آن را می دانید ، زیرا از سالهای گذشته ، بارها و بارها ، آن را برای شاگردان خود درس داده اید .البته شما هیچ علاقه ای به این اثبات نمی توانید داشته باشید ، ولی لطفا این بی علاقگی خود را به كلاس نشان ندهید . اگر كلاس متوجه كسالت شما بشود ، تمامی كلاس همراه شما ، به كسالت می افتد . با شروع اثبات ، تلاش كنید خود را علاقه مند نشان دهیـد ، در جریان اثبات ، هیچ فرصتی را ، برای متوجه كردن دانش آموزان به اندیشه های جالب ، از دست ندهید . وقتی كه اثبات را تمام كردید ، سعی كنید خود را شگفت زده نشان دهیـد ، و به دانش آموزان فرصت بدهید ، متوجه حالت روحی شما بشوند .شما باید به چنان نمایشی برای  دانش آموزان بپردازید كه رابطه ی شما را با موضوعِ مورد بحث ، خیلی بیشتر از آنچه در واقع وجود دارد ، نشان دهـد باید اعتراف كنم كه من از چنین موردهایی لذت می برم به خصوص حالا كه به آخر خدمتم رسیدم و به ندرت می توانم چیز تازه ای را كشف كنم . وقتی كه مثل یك   هنر پیشه ، خود را در حالتی قرار می دهم كه گویا دارم چیزی را كشف می كنم ( البته ، این كشف ، مدتها قبل و به صورت كلی تری ، انجام گرفته است و من تنها ، در نقش یك كشف كننده ، بازی می كنم ) ، احساس رضایت زیادی به من دست         می دهد .

معلمی وجه اشتراك زیادی هم با موسیقی دارد ، اگر چه ، به این مطلب ، خیلی كم پرداخته اند .می دانید كه معلم ناچار است ، اغلب ، در باره ی مطلبی ، نه یك یا دو بار  ، بلكه سه ، چهار ، پنج بار و بیشتر صحبت كند . ولی روشن است كه تكرار بیانی ،  بی وقفه و بدون تغییر لحنِ یك جمله ، جلو اظهار نظر شنوندگان را می گیرد و هدف اصلی را ، كه این تكرار بخاطر آن صورت می گیرد ،  از بین می برد . در این مورد باید از آهنگ سازان یاد گرفت كه مشكل را به بهترین وجهی حل كرده اند .یكی از جالب ترین شكل های موسیقی ، زمینه ای است كه بتوان ، در مورد های مختلف ، آن را با تغییر های جزئی اجرا كرد .معلم باید از این شكل موسیقی بهره جویی كند : جمله ی خود را به ساده ترین صورت ممكن بیان كنید ، بار دوم ، با تغییر های لازمی ، آن را تكرار كنید ، دفعه ی سوم ، چیزهای تازه ای به آن اضافه كنید و به مطلب رنگی روشن تر بدهید و با كم و زیادكردن صدا همین فرمول را تكرار كنید .با حرکت کردن درطولِ کلاس و درصورت امکان لمس و دست زدن به سرو کلهِ دانش آموز و مثلاً فشردن دست او ، بتوانیم علاوه بر جسم ، روح و فکر و اندیشه ی دانش آموزان را در کلاس نگه داریم .

معلمی ، گاهی هم به شعر و گاهی به طنز و نكته پردازی نیز نزدیك می شود .

گاهی بیان مسایلی  خارج از چهارچوب کتاب  ولی در ارتباط با مطالب کتاب      می تواند توجه دانش آموزان را به امر یاد گیری تقویت کند مثلا پس ازتدریس  تقسیم پاره خط ، دانش آموزان وادار کنیم تا خودشان بفهمند در این درس مسائلی حل می شود که حساب قادر به حل آن نیست ولی هندسه آنرا حل می کند . باارائه مسئله ای بصورت زیر :

پدری می خواست زمین مستطیل شکل خود را بطول 10 متر بین سه فرزندش تقسیم کند بطوری که سهم هر سه نفر کاملا مساوی باشد .  چگونگی انجام کار را نشان دهید .

یا کتیبه سنگ قبر دیوفانت در مورد معادله که می تواند در ذهن دانش آموز تأثیر بیشتری بگذارد .

در هر حال معلمی یك حرفه است و ، مثل هر حرفه ی دیگری ، شگردها و حیله های خاص خودش را دارد و از همین جاست كه هر معلم خوب ، از معلم خوبِ دیگر تمیز داده می شود .

آماری كه ارائه می دهم متاسفانه واقعیت دارد .

بطور تصادفی از 20 نفر لیسانسیه در رشته های مختلف سئوال كردم :

شما در دوره دبیرستان جبر را خوانده اید ؟  بله

معادله چیست ؟ ... شما اتحادها را خوانده اید ؟ بله   اتحاد چیست ؟ ...  شما تجزیه عبارتهای جبری را خوانده اید ؟ بله منظور از تجزیه عبارتهای جبری چیست ؟  ... شما معادله خط را خوانده اید ؟ بله  منظور از معادله خط چیست و معادله خط یعنی چه ؟ ...  نسبت چیست ؟ مفهوم نسبت را با یک جمله بیان کن . تناسب چیست ؟

متاسفانه پاسخ اكثر سئوالات با ذکر مثال بود ، نه مفهوم  .

همین سئوالات را باز هم بطور تصادفی از 50 دانش آموز دبیرستانیِ در حال تحصیل پرسیدم ، دانش آموزانی كه هم اكنون با این مطالب در تماس هستند ، ولی باز هم متاسفانه پاسخ ها منفی بود .

درپاسخ همه سعی دارند با استفاده ا زکلمه ی «  مثلاً »   پاسخ دهند . و نمی توانند اصل مطلب را و مفهوم مطلب را ادا کنند .

نتیجه می گیریم كه آموزشها چقدر سطحی هستند ، و آموزشهای سطحی به هیچ عنوان نمی تواند حركتهای عمقی را كه نازعات معنی آن است بوجود آورند تا در پی آن بتوانیم در مطلب غرق شویم . و بعد از غرق شدن در مطلب نشاط پیدا كنیم و سپس شروع كنیم به سبقت گرفتن از یكدیگر در جهت پیشرفت و تكامل .

والنازعات غرقاً . والناشطاط نشطاً . والسابحاتِ سبحا والسابقات سبقاً ...

آیا این آموزشهای سطحی نتیجه اشكالات موجود در كل سیستم اعم از كتاب و معلم نیست ؟ و آیا نیازی به تجدید نظر نداریم ؟

اگر به مفاهیم توجه بیشتری شود قطعا مغزهای فعال و استثنایی دانش آموزان عزیز بهتر از امروز می توانند ریاضیات را درك كنند ، و سر انجام برای در مان بیماری محاسبات كه من آن را نوعی سرطان در آموزش میدانم كه متاسفانه هنوز دارویی برای درمان آن در این آموزش كشف نشده است باید تلاش كرد و در این تلاش باید :

1-  در ساختار كتابهای درسی هم از نظر محتوا ، و هم از نظر حجم ، و هم از نظر تنوع مطالب ، و هم از نظر نوع تمرینهای موجود تجدید نظر شود .

2-   در هر پایه مروری سطحی بر مطالب نباشد و دانش آموز در طول یكسال تحصیلی مطالب متنوعی را سطحی مرور نكند   .

3- در تغییر ساختار كتابهای درسی ازتجربیات معلمین محترم كه در حال تدریس هستند در كنار اساتید بزرگوار استفاده شود

4- فراهم نمودن بهانه هایی برای هدایت كردن معلمین محترم دبستان ها به سمت كتابهای راهنمایی و برعكس و همچنین هدایت دبیران محترم دبیرستانها به سمت كتابهای دوره راهنمایی و برعكس ، از طریق برگزاری آزمونهای ضمن خدمت و ارزش دادن به این آزمونها به هر طریق ممكن .

با ا مید به فردا و فرداهایی بهتر و موفقیت هر چه بیشتر برای كلیه همكاران عزیز

 

                                                    عبد الرسول صـــابری

                                     مدرسه راهنمایی غیر انتفاعی هــــدایت داراب            فروردین 89

جمعه 20 فروردین 1389
مشاهده :1675 مرتبه
منبع  :به میزان ٪40از کتاب خلاقیتهای ریاضی اثر جرج پولیا ترجمه پرویز شهریاری
فرستنده : عبدالرسول-صابری
اطلاعات كامل
 نظرات و سوالات 
ارسال نظرات
نام
شهر
ايميل
پيغام
0 كاراكتر  از 200
 
اگر مي خواهيد دوستانتان نيز از اين مطالب استفاده كنند اين صفحه رابه آنها معرفي نماييد.
ايميل شما   ايميل دوستتان 
  سنجش مستمر
صفحه اول
  منوي اصلي سايت
سوالات امتحان نهایی
نمونه سوالات امتحانی
معرفی رشته های دانشگاهی
كلاس مجازی
مقالات علمی
كتاب های درسی
شاگرد اول ها
فروشگاه اینترنتی
آگهی های رایگان
بخش دانلود
اخبار آموزشی
زنگ تفریح
آلبوم عكس
لینكستان
  آخرین ویدئو ها

پايگاه سنجش مستمر در قبال لينك ها و مطالب ارائه شده در سايتهاي ديگر كه در اين سايت معرفي شده اند و نيز مطالب ارسالي اعضا  مسوليتي ندارد. در صورت مشاهده هر گونه مطلب خلاف قانون مراتب را به ما اطلاع دهيد.
  سوالات امتحاني   سوالات امتحان نهايي   كلاس مجازي   رشته هاي دانشگاهي   كتاب هاي درسي   مقالات   شاگرد اول ها   فروشگاه اينترنتي   آگهي ها   دانلود   اخبار   زنگ تفريح   آلبوم عكس   آرشيو مطالب   لينكستان
.Copyright www.SanjeshMostamar.com © 2006 . All Rights Reserved

 parsianstore.ir  asriran.info  sanjeshbartar.com  daneshnews.com  بیمه میهن